Burgers

Wat doen wij voor u?

BelangenOrganisatiesOverijssel behartigt uw belangen op het gebied van zorg en welzijn. Ook kunt u uw vragen en klachten over zorg en welzijn bij één van de meldpunten Wmo, Wmo en vervoer, Jeugdzorg of over de zorg bij ons melden. Zie hieronder waar wij u in kunnen ondersteunen, voorthelpen of adviseren.

Vragen en klachten

Adviespunt Zorgbelang Overijssel helpt jaarlijks ruim 1000 mensen op weg die, op de een of andere manier, een vraag hebben over zorg, een probleem ervaren met een zorgaanbieder, verzekeraar of Wmo-loket, of niet weten hoe zij een klacht kunnen indienen.

T: 074-291 35 97 of via het meldingsformulier op Adviespunt Zorgbelang

 

Ervaringen delen

Deel uw ervaringen met ons. Dat kan op verschillende manieren. Kijk wat bij u past. Ervaringen zijn adviezen voor verbetering van kwaliteit.

Dat kan zijn in ons Epanel of als lid van een regionaal expertteam GGZ of jeugdzorg, maar ook in een focusgroep of cliëntenpanel. Of bij een lotgenotencontact of patiëntenvereniging?

Zorg en zorgverzekeraar vergelijken

Iedereen die in Nederland woont of werkt moet een basisverzekering hebben. Dit basispakket dekt de standaardzorg van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. Daarnaast kun je jezelf aanvullend verzekeren voor kosten die niet in het basispakket zitten.

Kies de zorgverzekering die bij je past

Er zijn veel zorgverkeringen en veel aanbieders. Op internet kunt je via verschillende websites zorgverzekeringen vergelijken. Welke zorgverzekering het beste bij je past is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Kijk niet alleen naar de prijs maar ook naar de dekking die je nodig hebt en de premies voor aanvullende pakketten. Let ook op de vergoeding van zorgkosten in het buitenland.

Vergelijkingssites zorgverzekeringen:
www.consumentenbond.nl
www.independer.nl
www.kiesbeter.nl
www.zorgverzekeraarvergelijken.nl
www.zorgkiezer.nl
www.zorgverzekeringwijzer.nl
www.zorgverzekering.net

Informatie over zorgverzekeraars:
www.rijksoverheid.nl (voor algemene informatie over zorgverzekeringen) Zorginstituut Nederland (voor informatie over zorgverzekering en buitenland) www.zorgverzekeringslijn.nl (als je geen verzekering of een premieachterstand hebt)
Tip: Vergeet niet om ook je zorgtoeslag aan te vragen

Wat moet je doen bij een betalingsachterstand?
Reageer op brieven van je zorgverzekeraar Je krijgt een brief van je zorgverzekeraar over je premieachterstand. Bel de zorgverzekeraar of het incassobureau meteen op. Maak afspraken Vraag wat de mogelijkheden zijn om je schuld af te lossen en voorkom meer kosten. Spreek een betalingsregeling af met de zorgverzekeraar. Meer schulden? Wacht niet te lang met het vragen van hulp. Elke gemeente biedt schuldhulpverlening aan. Maar daar gebruik van. Meld je zorgverzekeraar dat je start met schuldhulpverlening en voorkom een hogere premie.